Sunday 3 July 2011

PERHIMPUNAN HARAM TINDAKAN BINASAKAN MASYARAKAT, NEGARA KHUTBAH JUMAAT (PART 2)

CONTINUE ...........


Dalam mencapai matlamat, golongan ini akan melakukan perhimpunan haram, berarak, berkumpul untuk bertindak ganas, merosakkan harta awam, melanggar undang-undang malah sanggup mencederakan pasukan keselamatan.


Lebih malang lagi, golongan ini berlindung atas nama perjuangan hak asasi manusia, perjuangan politik dan meniru keganasan yang berlaku di negara lain bagi mengugut pemerintah supaya memenuhi tuntutan mereka.

Mimbar ingin menegaskan, tindakan golongan pengkhianat seperti ini tindakan zalim dan haram umat islam mengikutinya kerana ia boleh mencampak manusia dalam kebinasaan, mendatangkan keburukan serta kesusahan kepada masyarakat.

Perhimpunan haram kekebiasaannya mencetuskan pelbagai insiden buruk. Pertembungan dua pihak bertelagah mencetuskan lebih banyak perbalahan akhirnya mengakibatkan pertumpahan darah.

Justeru, sebagai umat Islam yang cintakan agama, bangsa dan negara, kita dituntut untuk tidak terbabit dalam segala bentuk perhimpunan yang boleh merosakkan agama dan keamanan negara.Soal ancaman ini perlu diambil perhatian semua pihak kerana membabitkan keselamatan negara.

Jika perkara ini tidak dipatuhi, maka hancurlah keutuhan bangsa yang boleh memusnahkan negara. Ulama besar mazhab al-Shafie, Abi Ishak al-Juwayni berkata: Haram melakukan perhimpunan yang mendatangkan kemudaratan kepada manusia dan negara.

Keamanan dan keharmonian negara dipelihara dan dipertahankan oleh seluruh warga negara. Segala bentuk perjuangan mempertahankan keamanan dan keselamatan sebahagian daripada ibadat dan tanda jihad di jalan ALLAH.


Oleh itu, sebagai orang beriman, marilah kita mengekalkan keamanan dikecapi selama ini. Tindakan yang memporak-perandakan umat islam dan negara diancam hukuman berat oleh ALLAH.
"SEBAGAI UMAT ISLAM YANG CINTAKAN AGAMA, BANGSA DAN NEGARA, KITA DITUNTUT UNTUK TIDAK TERBABIT DALAM SEGALA BENTUK PERHIMPUNAN YANG BOLEH MEROSAKKAN AGAMA DAN KEAMANAN NEGARA  !!  '' 



No comments:

Post a Comment