Sunday 3 July 2011

MULUT TEMPAYAN



SIAPA JUARA LELAKI ATAU WANITA?

Gemar berbicara mengenai hal peribadi orang lain samalah kategorinya dengan mengata, mengumpat, memburuk dan mengutuk. Walaupun ia tidak memberi sebarang kepentingan atau kerugian pada diri sendiri, sikap suka mengadu domba itu juga sama istilahnya dengan simpulan bahasa- mulut tempayan dan mulut murai.

Lazimnya, bukan perkara mustahil apabila simpulan bahasa itu dilabelkan di kalangan wanita. Hakikat yang sukar diterima apabilasikap berkenaan semakin menjadi-jadi di kalangan lelaki, baik bujang, sudah berkahwin sama ada tua atau muda. Sukar untuk melihat karakter lelaki yang gemar berbicara mengenai hal peribadi, pemasalahan serta menceritakan keburukkan orang lain kerana kononnya 'lumrah' lelaki dilahirkan dengan sifat dan sikap semula jadi yang lebih ringkas dan tidak suka membicarakan mengenai hal orang lain berbanding wanita.

Jangan sangka 'air yang tenang tiada buaya' kerana penampilan yang kurang menyerlah, lebih banyak berdian sebenarnya mempunyai karakter sebaliknya. Isu caci mencaci , hina menghina, ungkit mengungkit dan mengadu domba itu berlaku apabila timbulnya hasad dengki dan tidak selesa atas anugerah serta kesenangan orang lain.

Kaji selidik, baru-baru ini di kalangan lelaki dan wanita dan hasilnya mendapati lima daripada 10 mengakui golongan berkenaan juga memiliki sikap buruk berkenaan malah lapan daripada 10 wanita pula bersetuju bahawa mulut lelaki lebih dahsyat daripada wanita.

Kesannya, mengadu domba boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan daripada seorang seorang pihak lain boleh menimbulkan perasaan kurang senang dan perselisihan faham.

Jika dulu ramai lelaki melabel wanita 'mulut tempayan' atau suka mengadu domba, kini lelaki juga tidak terkecuali. Sehubungan itu, wanita tidak perlu bimbang kerana simpulan bahasa itu dimiliki sesiapa saja ada rasa tidak puas hati dan ingin mendapatkan perhatian.

Mereka yang gemar mengadu domba mahir dalam provokasi dan mencungkil sesuatu isu. Modus operandi kononnya untuk berkongsi masalah dan pandangan tetepi masalah peribadi orang lain yang dicanangkan.

No comments:

Post a Comment