Sunday 3 July 2011

PERHIMPUNAN HARAM TINDAKAN BINASAKAN MASYARAKAT, NEGARA KHUTBAH JUMAAT (PART 1)

KHUTBAH JUMAAT (PART 1)



SEJARAH ketamadunan manusia menunjukkan nikmat keamanan memberi sumbangan besar kepada kemakmuran dan kesejahteraan dunia. Keamanan bererti kita bebas daripada sebarang ancaman yang mengugat keharmonian hidup.

Kita bersyukur negara aman dan damai walaupun ketika ini menghadapi beberapa isu yang boleh mengancam keselamatan negara. Dengan keamanan, kita dapat melakukan urusan kehidupan tanpa rasa takut, gerun dan dengannya boleh membawa banyak kebaikan serta rezeki kepada rakyat serta negara.

Firman ALLAH bermaksud '' Dan ALLAH memberikan misalan; sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, tetapi penduduknya kufurkan nikmat ALLAH itu, maka ALLAH merasakan dan ketakutan disebabkan apa yang mereka telah lakukan.''(Surah an-Nahl, ayat 112)

Memelihara keamanan dituntut dalam kehidupan tanpa mengira anutan agama,bangsa atau keturunan. Nabi Ibrahim semasa meneroka pembukaan Makkah sebagai pusat ibadat dan Tanah Suci mendoakan Makkah dikurniakan ALLAH keamanan.

Kita juga menyaksikan rugi dan malangnya negara yang dilanda kekacauan, persengketaan dan perpecahan. Negara itu bukan saja ketinggalan dari segi kemajuan dan pembangunan, malah keselamatan sentiasa terancam.

Justeru, Islam menolak gerakan mengganggu keamanan negara pelampau.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: '' Hendaklah kamu menjauhkan diri daripada bersikap pelampau, maka sesungguhnya umat sebelum kamu dibinasakan kerana bersikap melampau dalam agama. '' (Hadis riwayat Ahmad)

Mutakhir ini, golongan pelampau menggelarkan diri Gabungan Pilihan Bersih dan Adil (BERSIH) kian membimbangkan. Golongan ini asasnya memperjuangkan kepentingan individu atau fahaman tertentu tanpa mengambil kira sensitiviti dan kepentingan awam.

CONTINUE PART 2

No comments:

Post a Comment