Wednesday 8 June 2011

Konsep REZEKI dalam Falsafah Melayu Lama


Pada zaman budak-budak dahulu, pernahkah anda melihat orang tua-tua bila makan akan tinggalkan sedikit sisa di atas pinggan? Kemudian mereka akan curahkan sedikit air ke atas pinggan. Air itu samada air lebihan basuhan tangan atau air minuman (air suam atau air sejuk), sengaja dicurahkan sedikit ke atas pinggan.
Ada satu ungkapan yang berkait dengan amalan ini. Ia berbunyi: “Pandai Makan Tidak Menghabiskan”. Maksudnya, makanan yang dimakan ditinggalkan sedikit sisa di atas pinggan merupakanh suatu simbolik bahawa rezeki tidak akan putus. Rezeki akan terus murah atau subur dek kerana air yang dicurah ke dalam pinggan.  Bagi orang Melayu, air adalah lambang kehidupan dan kesuburan.
Orang tua-tua dahulu selalu berpesan agar sentiasa ingat orang belakang. Maksudnya, kita perlu tinggalkan lauk untuk yang belum lagi makan. Makanan atau lauk harus ditinggalkan untuk orang yang belum makan, apatah lagi jika orang itu lebih tua daripada kita dan dihormati dalam keluarga.  Jika tidak, dipercayai banyak ‘masalah’ yang akan timbul.
“PANDAI MINUM TIDAK MENGERINGKAN”
Orang tua-tua dahulu berpesan apabila minum sesuatu minuman yang diambil dari balang atau botol, pastikan jangan sampai kering bekas itu.  Tinggalkan sedikit air di dalam botol dan kemudian isilah semula botol dengan air hingga penuh. Apakah falsafah di sebaliknya? Sebenarnya ia mempunyai mesej bahawa kita mesti pandai memikirkan cara untuk berjimat cermat dan menimbang kira setiap tindakan.
TEKNOLOGI MAKANAN ORANG MELAYU LAMA
Orang Melayu zaman dahulu mempunyai ilmu teknologi makanan yang tersendiri. Mereka juga arif tentang proses bio-kimia. Secara tradisi, mereka mengamalkan penyimpanan makanan di atas para atau di bawah tudung saji, kerana pada masa itu teknologi peti sejuk belum ada lagi. Maka timbullah ungkapan “Pandai Menyimpan Tidak Berbau”. Mereka akan menyimpan makanan di tempat yang selamat agar tidak rosak atau hilang, dan tidak berbau. Makanan seperti ikan, sambal belacan, antara makanan yang memang berbau dan sering mengundang lalat.  Ikan yang disimpan juga boleh dicium kucing dan kemudian dicuri.  Makanan yang mudah basi akan dibungkus dengan daun pisang kerana daun pisang mengeluarkan kimia semulajadi yang melambatkan proses makanan menjadi basi.

No comments:

Post a Comment