Wednesday 26 October 2011

Menjinak Bongkak Dalam Diam




Bongkak dan takbur. Satu kata. Satu perkataan yang mana ia akan membawa kepada kehancuran.

Dan orang-orang yang berada di atas tembok Al-A'raaf menyeru beberapa orang (Ketua kaum kafir) yang mereka kenal dengan tandanya, dengan berkata: "Nampaknya kumpulan kamu yang ramai (atau kekayaan kamu yang besar) dan juga segala apa yang kamu sombongkan dahulu - tidak dapat menolong kamu". (Al-A'raaf 7:48) |

Hujan turun dengan renyai, datang Tok Ayah menegur.

“Kamu tidak perlu bongkak dan angkuh. Sebab semua ini rahmat Allah. Jangan kerana nama diri kamu dan keluarga kamu terus nakkan nama lalu tersungkur tanpa kata. Da’ie tidak perlu makan hati, da’ie perlukan kekuatan dalam jiwa.”

Aku tergaruk-garuk pening.

 “ Kenapa tok ayah cakap macam ni?”

“ Kau dengar sekarang ni?”

“ dengar yang macam mana tok?”

“ Kau dengar tidak akan bunyi rintik hujan yang jatuh ke bumi ni? “

Aku bertmabah pelik, apa kaitan da’ie, hujan dan sombong?

“ Da’ie selalu berkata, ah. Ini aku punya, itu aku punya sedangkan rahmat Allah ini adalah milik Dia yang maha pencipta.
Tidak perlu Sang Pencipta turun ke hati kita. Untuk melembutkan hati-hati kita.”

“ tidak perlu pula sang hujan memberitahu kepada kita, semua yang berada di atas akan jatuh jua ke bumi andai rasa megah. Tidak perlu jua sang hujan membertiahu akan keEsaan-Nya.”

Sampai sekarang aku tidak memahami maksud arwah Tok Ayah. Tapi yang aku faham dari firman Allah:

Sebenarnya, bahawa Allah mengetahui akan apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka zahirkan; sesungguhnya Ia tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur. (Al-Nahl 16:23)

No comments:

Post a Comment